رازهای رژیم

۱۴ راز پایبندی به رژیم غذایی که فقط متخصصین تغذیه به شما می گویند

مصرف غذاهای سالم سبب افزایش نشاط ، انگیزه و تشویق کاهش وزن می گردد. همچنین سبب بهبود خلق و روحیه شما شده و در دوران های مختلف زندگی می تواند مشوق سلامتی شما باشد. علی رغم این فواید نگهداشتن رژیم غذایی سالم می تواند چالش برانگیز باشد. امروز شما را با ۱۴ راهکار پایبندی به رژیم غذایی آشنا میکنیم. با ما همراه باشید

۱- واقع بین باشیم

پایبندی به رژیم غذایی سالم می تواند فواید زیادی از جمله کاهش وزن داشته باشد اما اینکه واقع بین باشیم اولین اصل پایبندی به رژیم غذایی سالم است. برای مثال وقتی شما خواهان کاهش وزن با سرعت زیاد هستید غالبا بدن تحریک به واکنش شده و به سرعت استپ کاهش وزن را شاهد خواهیم بود. تحقیقات نشان داده افراد چاقی که خواهان کاهش وزن سریع هستند به ندرت ۶ تا ۱۲ ماه می توانند به رزیم غذایی خود پایبند باشند.

هدف خود را بر پایه واقعیت بنا نهاده و رژیم غذایی را به عنوان یک تغییر سبک زندگی بپذیرید.

۲- به چیزی که واقعا شما را سر ذوق می آورد فکر کنید.

به یادآوردن اینکه شما چرا باید انتخاب های غذایی سالم تری داشته باشید بسیار کمک کننده است. برای مثال در هنگام پرخوری یا قبل از شروع آن ، فکر کردن در مورد هدفی که به خاطر آن وارد رژیم غذایی شده اید بسیار کمک کننده است. مثلا پوشیدن لباس های مورد علاقه یا از بین رفتن محدودیت های حاصل از چاقی

همیشه قبل از آغاز پرخوری چند ثانیه به خود فرصت اندیشیدن بدهید

۳- غذاهای ناسالم را دور بریزید

اینکه شما در محیط زندگی خود یا در محل کار از جقدر در معرض حجمه ی غذاها و انتخاب های غذایی نادرست هستید یکی از عوامل بسیار مهم در کنترل اشتها و جلوگیری از ناپرهیزی رژیمی است. در محیط کار از اینکه به پیشنهادات رژیمی نا سالم نه بگوئید هراسی نداشته و به هدف خود بیاندیشید

تمام مواد غذایی ناسالم و غیر رژیمی را از دسترس خود دور کنید به یاد داشته باشید وضعیت حال حاضر شما نتیجه انتخاب همین مواد است

۴- همه یا هیچ؛ فکر نکنید

پس از اینکه در مهمانی یا در موقعیتی خاص به طور تدریجی رژیم غذایی خود را زیر پا گذاشتید، به سرعت نا امید نشوید، شما میتوانید دیگر زیاده روی نکنید، ادامه این زیاده روی سبب از بین رفتن رژیم غذایی شما می گردد. پس در صورتی که از رژیم غذایی تا حدودی تخطی نمودید می توانید توقف نمائیدُ نه اینکه تمام شب را مشغول شکستن رژیم غذایی باشید

درصورتی که از رژیم غذایی تخطی نمودید، دیگر به پرخوری ادامه ندهید، شما میتوانید بازهم از فردا رژیم خود را ادامه دهید، همه یا هیچ نباشید.

۵- میان وعده سالم به همراه داشته باشید

در اغلب مواقع برای افراد کارمند و سایر افراد مشغول به کار گرسنگی میانه روز سبب احساس نیاز به خوردن مواد غذایی به عنوان میان وعده می گردد که این میان وعده برای پایبندی به رژیم غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به دسترسی پایین عموم به میان وعده های غذایی سالم مانند میوه ها، سبزیجات، پاپکورن رژیمی ، کره بادام زمینی و … اکثر افراد میان وعده های ناسالم مانند بیسکوئیت، چیپس، پفک، تنقلات و … را انتخاب می کنند

در پایبندی به رژیم غذایی سالم، همراه داشتن و دسترسی به غذای سالم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۶- فعالیت بدنی و رژیم غذایی را باهم رعایت کنید

اصلاح یک چیز به تنهایی به نسبت اصلاح موارد آزار دهنده به صورت کلی انگیزه کمتری در افراد ایجاد می کند. به عنوان مثال رعایت رژیم غذایی سالم همراه با ورزش بسیار قابل تحمل تر و نتیجه بخش تر از ورزش به تنهایی است.

بنابراین برای ماندگاری رژیم غذایی بهتر است آن را همراه با یک ورزش یا فعالیت بدنی مستمر رعایت نمائید.

۷- برای غذا خوردن های بیرون از خانه برنامه داشته باشید

درصورتی که به رستورانی دعوت شده اید و یا یک مهمانی بهتر است تصمیم سرنوشت نشده و هرچه پیش آید خوش آید نباشید. از پیش برنامه ریزی کنید

رژیم غذایی خود را از پیش سبک تر کرده و به غذایی که در رستوران یا مهمانی میخواهید مصرف کنید فکر کنید، بدون برنامه ریزی که از هر غذا به چه میزان می خواهید مصرف کنید دست به خوراک نبرید

۸- در سفر تسلیم نشوید

یکی از قاتلین بالفطره رژیم غذایی شما سف است. سفر کردن چه به صورت کاری یا به صورت تفریحی سبب تغییر خلق و خوی خوراک افراد می گردد. اما پرخوری جزو ملزومات سفر نیست

پیش از سفر خود را از همه لحاظ برای پایبندی به رژیم غذایی و برنامه ورزشی آماده کنید، تا جایی که میتوانید ملزومات رژیمی خود را به همراه داشته و در سفر همچنان انتخاب های غذایی سالم بکنید.

۹- با بصیرت غذا بخورید

شما مخلوق افکار و نگرش های خود هستید. در مورد غذاهایی که میخورید تحقیق کنید. انتخاب های غذایی خود را به وراثت، جامعه و فرهنگ محدود نکنید. شما میتوانید طعم های جدید، رژیم های غذایی جدید و مواد غذایی متفاوت از چیزی که تا به امروز خورده اید را انتخاب کنید.

انتخاب هایی که تا امروز انجام داده ایم، نتایجی است که امروز با آن دست و پنجه نرم میکنیم، انتخاب های خود را اصلاح کنیم

۱۰ -پیگیری و ارزیابی پیشرفت

در طول رژیم غذایی به طور مداوم به خود انگیزه بدهید و برای خود تشویق و حمایت در نظر بگیرید. هر ۲ هفته یکبار وزن خود را سنجیده و سایز خود را بگیرید، با استفاده از عکس گرفتن مداوم و به اشتراک گذاشتن آنها به فعالیتی که انجام میدهید ارزش و بها بدهید

به طور مداوم راه های انگیزشی مختلف را امتحان کنید. این مبارزه شما با خودتان است

۱۱- از یک پایه استفاده کنید

از افراد شبیه به خودتان با اهداف مشابه استفاده کنید. برای تمرین ، خرید  یا دستور پخت غذاهای رژیمی می توانید از یک دوست جدید یا قدیمی که در مسیر شما در حال حرکت است استفاده کنید.

انسان موجودی است اجتماعی، دوستان شما میتوانند بزرگترین مشوق شما باشند.

۱۲- روز خود را با اندیشه مثبت آغاز کنید

اندیشه های مثبت یکی از راه های تسکین بخش افزایش قدرت فکر و توان مغز شماست، این نوع از تفکرات سبب دور شدن نیروهای منفی و کمک به پیشگیری از پرخوری های عاطفی و عصبی می گردد

پرخوری یا کمخوری عاطفی خود را بشناسید و با آن روبرو شوید

۱۳- فاکتور زمان را نادیده نگیرید.

اگر شما یک شبه یا چند ماهه چاق شده یا افزایش وزن پیدا کردید میتوانید توقع داشته باشید چند ماهه یا یک شبه لاغر شوید

رژیم غذایی زمان بر بوده و تا به تغییر سبک زندگی و نگرش شما بدل نشود هیچ گاه تاثیر بسزایی نخواهد داشت

۱۴- بهترین چیزهایی که روی شما کار میکند را پیدا کنید.

بعضی افراد با قهوه ی صبحگاهی برخی با ورزش صبحگاهی و دیگران با دمنوش ها یا غذاهای مختلف می توانند رون کاهش وزن را برای خود تسهیل نمایند.

سعی کنید تکنیک ها، روش ها، غذاها و حتی ورزش هایی که تاثیر مناسبی رو شما میگذارند را یافته و به طور پیشرونده این لیست را ارتقا دهید

کلام آخر:

شکستن عادت ها و تغییر سبک زندگی کار ساده ای نیست اگرچه استراتژی های مختلف نتایج مختلف دارند، شما باید استراتژی های جدید را هر روز تست کرده و از نتایج موفقیت آمیز کوهی از موفقیت را بسازید

Article written by سجاد سالارکیا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی شماره نظام پزشکی ت-۵۶۴۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران

Be the first to comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

! Instagram