افزایش وزن

پنج راهکار کلیدی برای افزایش وزن موفق

mood۱- وضعیت عصبی:

یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین فاکتورها بر بی میلی و نداشتن اشتها وضعیت روحی ، روانی و عصبی است. این حالت در برخی افراد پرخوری عصبی و در برخی به صورت کم خوری عصبی بروز پیدا می کند.

در وهله اول توصیه حداکثری به ایجاد محیط بدون استرس یا کم استرس برای زندگی و کار و دوری از تمامی محیط های استرس زا را حتی برای دوره ای کوتاه توصیه می کنیم.

در وهله دوم کنترل خشم و به دست گرفتن عنان احساسات در روابط اجتماعی و فردی بسیار تاثیر گذار هستند. این که عصبانیت و کم خوری متعاقب آن کمکی به حل مشکل نمی کند و چه بسا که سبب وخیم تر شدن اوضاع نیز می گرد  درکی است که سبب راحتی بیشتر و ایجاد امکان پیشرفت می گردد.

در وهله سوم مشاوره با یک روانشناس و روانپزشک برای مشاوره و راهنمایی برای مقابله با استرس و عصبانیت و کنترل آن می تواند یک کلید بزرگ برای خلاصی و ایجاد انگیزه در فرد گردد

مبارزه با کم خوری های ناشی از عصبانیت نیازمند تمرکز و مراقبت زیادی است اما برای سلامت روحی و جسمی فرد بسیار حائز اهمیت است.

اگر در حال حاضر در ذهن خود مشغول فکر کردن به این موضوع هستید که در حال حاضر برای این مسائل زمان کافی ندارید یا این مسائل اهمیتی ندارند نگاهی به مشکلات جسمی و روحی ناشی از این موضوع بیاندازید و به این باور برسید که راه حل تنها چند قدم با شما فاصله دارد

مکمل های روغن ماهی حاوی امگا 3 کمک شایانی به بهبود خلق و خو و وضعیت روحی فرد همچنین اشتهای افراد می گردد. تا دوز 2000 میلی گرم در روز می توانید از این مکمل استفاده نموده و از معجزه ی آن لذت ببرید

exercise copy۲- ورزش

این عامل معجزه آسا از چندین جهت برای افراد خواهان افزایش وزن دارای اهمیت می باشد. در وهله اول تخلیه استرس و ایجاد آرامش ماندگار برای روزهای سخت. در وهله دوم افزایش معنی دار اعتماد به نفس و توانایی مقابله با مشکلات.

در وهله سوم ورزش ذاتا سبب افزایش اشتها شده و وضعیت تغذیه فرد را بهبود می بخشد همچنین فردی که به تناسب اندام خود اهمیت می دهد و در عین حال ورزش میکند در انتخاب های رژیمی و تغذیه ای بسیار سنجیده تر و با نگرش متفاوتی به سراغ مواد غذایی می رود.

و در آخر ورزش سبب رشد بافت عضلانی شده و بافت چربی را تحلیل می برد بنابراین از ایجاد چاقی های موضعی و ناهنجاری های فیزیکی که بسیاری از افراد از آنها واهمه دارند جلوگیری می کند. بنابراین حتما با مشاوره مربی ورزشی و متخصص تغذیه  نوع ورزش و رژیم غذایی مناسب خود را پیگیری کنید.

برای اکثر افراد لاغر عضله سازی مورد نیاز است اما موارد بسیاری از افراد لاغر نیز دچار چاقی های خاموش هستند که در مطلب دیگری به آنها پرداخته شده.

افزایش وزن۳- مغزها

پسته ، گردو ، بادام ، فندق و … ، سرشار از ویتامین ها ، اسیدهای چرب مفید و مواد معدنی با ارزش. یکی از مانور های اصلی متخصصین تغذیه برای بهبود وضعیت غذایی افراد لاغر و دارای کمبود وزن مغز ها و آجیل ها هستند. اما دو نکته در مصرف مغزها و آجیل ها حائز اهمیت است.

اینکه این مغزها برای داشتن ارزش غذایی باید خام و بو نداده باشند. فرآیند حرارتی و اضافه کردن نمک سبب زوال خاصیت های غذایی این مواد می گردد و تمام اسید های چرب با ارزش اکسید شده و همچنین ویتامین ها از دسترس خارج می گردند. پس حتما آجیل و مغز خام و بو نداده مصرف کنید  و با استفاده از مواد مغذی آنها شادابی و سرخوشی را به پوست و مو و بدن خود هدیه دهید

نکته دوم زمان مناسب برای مصرف این مغز ها است که در هر کجا از رژیم خود مثلا صبحانه ، ماست همراه غذا یا سالاد ها غذای خود را با این مغزها غنی کنید. همچنین میان وعده های خود را با انواع متفاوتی مثل پسته و بادم غنی سازی کنید.

۴- ایجاد انگیزه

به چه دلیل می خواهید افزایش وزن داشته باشید؟ زیبایی ظاهری ؟ به سلیقه همسر یا فردی دیگر که نظر نقش مهمی در زندگی شما دارد ؟ برای سلامتی؟ بارداری؟

اینجا با این مسئله روبرو میشویم که باید دلیل و انگیزه فرد برای این اقدام واضح و مشخص باشد و در همین جهت نیز گام بردارد. مثلا برای مرد بلند قدی که بسیار لاغر و نحیف است امکان دارد مشکلات بسیاری در جنبه های مختلف به وجود آید و همچنین برای خانمی که قصد بارداری داشته و کمبود وزن دارد سلامت جنین بسیار اهمیت دارد. بنابراین در وهله اول هدف خود را مشخص نمایید زیرا فردی که فاقد هدف و انگیزه است در عرض مدت کوتاهی دچار یاس و نا امیدی می گردد و از ادامه راه باز می ایستد.

در طول مسیر هر گاه با سختی ها و مشکلات برای ادامه و پیشرفت مواجه شدید به هدف خود و دلیل آغاز فکر کنید و راه طولانی که برای رسیدن به آن پشت سر گذاشتید. راهی که با ساده ترین قدم ها آغاز شد و می تواند بهترین نتایج را به ارمغان بیاورد.

سلامت افراد با کمبود وزن همچون افراد چاق در خطر بوده و رسیدن به وزن ایده آل برای حفظ تندرستی حائز اهمیت است. از غدد درون ریز گرفته تا عملکرد دستگاه گوارش و اعصاب در طول کمبود وزن دچار اختلال است. بنابراین دستیابی به سلامتی نیز می تواند یکی از اصلی ترین انگیزه ها برای فرد باشد

640x324-supplement-plan

۵- استفاده از مکمل ها:

درصورتی که فرد نتواند یا قادر نباشد نیازهای خود را به صورت کامل از غذاها تامین نماید نیاز به استفاده از برخی مکمل ها وجود دارد. در زیر به چند نمونه از این مکمل ها اشاره می گردد:

مکمل های روغن ماهی ( امگا 3 )  (منظور روغن جگر ماهی نیست ) :

این مکمل ها سبب بهبود وضعیت خلق و خو و همچنین روحی ، روانی شده و اشتها را بهبود می بخشند.. سعی کنید از مکمل های مرغوب و تا دوز 2000 میلی گرم در روز استفاده کنید.

مکمل های Gainer یا چاق کننده:

این مکمل ها بسته به نوع شرکت تولیدی دارای ترکیبات مختلف کربوهیدراتی (با منبع ذرت) و پروتئینی (منبع شیر whey)   می باشند. استفاده از این مکمل ها بدون مشاوره پزشک تغذیه و مربی ورزشی عمدتا توصیه نمی گردد زیرا می تواند سبب افزایش بافت چربی و عدم تناسب اندام گردد

مکمل های اشتها آور (Appetizer):

در مصرف این مکمل ها باید احتیاط بیشتری به خرج داد و از استفاده از مکمل های تجاری و غیر علمی پرهیز کرد. یکی از معروفترین این مکمل ها مکمل شربت انار بوده که از نظر علمی خاصیت اشتها برانگیز بودن آن ثابت شده و سایر مکمل های این دسته نیز دارای اثرات مشابه هستند

مکمل های ویتامینی – مخمری :

مکمل های ویتامینی تنها در صورتی موثر واقع می شوند که فرد با کمبود آنها رو به رو باشد برای مثال فردی که تغذیه مناسبی دارد نیازی به مکمل های ب کمپلکس و … ندارد . اما در افراد لاغر با مشاوره پزشک در صورت کمبود مکمل های مخمری و مولتی ویتامین می توانند اثرات شگرفی ایجاد کنند

در پایان توصیه می کنیم با تقویت روحی و انگیزه ی خود ، مشاوره متخصص و اراده و انگیزه ی بالا دست به افزایش وزن بزنید تا به نتیجه ی دلخواه برسید.

Article written by سجاد سالارکیا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی شماره نظام پزشکی ت-۵۶۴۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران

Be the first to comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

! Instagram