آیا میزان سوخت و ساز بدن در چاقی یا لاغری موثر است؟

سوخت و ساز بدن

سوخت و ساز یا متابولیسم ، واژه ای که بسیاری چاقی یا لاغری خود را به گردن آن می اندازند. اما سوخت و ساز چیست؟ از چه اجزایی تشکیل شده ؟ محدوده مجاز آن چقدر است؟ و سوخت و ساز شما چقدر است ؟ همگی موضوع بحث این مقاله است. با استفاده از محاسبه گر دایت پدیا سوخت و ساز خود را بسته به قد ، سن ، جنس، تحرک و وزن حساب کنید

از این محاسبه گر میتوانید میزان سوخت و ساز پایه خود را محاسبه کنید

دلیل چاقی ام سوخت و ساز (متابولیسم) پایین است ، احتمالل تیروئید شما با مشکل رو بروست وگرنه با این میزان غذا خوردن نباید چاق می بودید و … یا  هرچه می خورم چاق نمی شوم ، تیروئیدم پرکار است و … جملات آشنایی که امروزه از بسیاری از افراد می شنویم

این ها جمله هایی است که اغلب از بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند می شنویم

جملات مشابهی مانند هرچه می خورم می سوزد ، هرچه می خورم چاق نمی شوم ، تیروئیدم پرکار است و … را از بسیاری ار افرادی که کمبود وزن دارند و عمدتا لاغر هستند می شنویم.

اما واقعا سوخت و ساز یا متابولیسم چیست و آیا تا این حد در تعیین وزن ما موثر است؟

Slow_metabolism

به طور کلی سوخت و ساز یا متابولیسم از سه قسمت تشکیل شده است:

  1.  سوخت و ساز پایه یا کلی BMR یا Basal Metabolism Rate : که متابولیسم پایه ای و کلی ماست و شامل انرژی مورد نیاز جهت فعالیت های حیاتی بدن مانند نفس کشیدن ، تپش قلب ، تفکر ، نیاز عضلات در حال استراحت و … می شود. هرچه فرد بزرگتر باشد و عضلانی تر میزان متابولیسم پایه این فرد بیشتر است . در مورد متابولیسم پایه می توانید در اینجا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  2. اثر انرژی زایی غذا یا Thermic Effect of Food یا TEF که 10 درصد کل انرژی مصرفی را شامل می شود و و به میزان و نوع غذای مصرفی مرتبط می باشد. در مورد آن می توانید در آینجا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
  3. فعالیت بدنی یا Physical activity: که متغییر ترین قسمت میزان متابولیسم است که هرچه مقددار فعالیت روزانه بیشتر باشد میزان متابولیسم کلی روزانه نیز بیشتر خواهد بود. در مورد انرژی مصرفی در فعالیت ها می توانید در اینجا بیشتر مطالعه کنید

پس از محاسبه میزان متابولیسم خود می توانید تجدید نظری در مورد میزان غذایی که می خورید و فعالیتی که می کنید لحاظ فرمایید.

عواملی مانند سن ، جنس ، وضعیت عضلانی ، هورمونی و ژنتیکی و حتی غذای مصرفی می تواند بر میزان سوخت و ساز موثر باشد.

اعداد حاصله از طریق دقیق ترین فرمول ها محاسبه می گردد اما به طور قطعی دقیق نیست. عواملی مانند سن ، جنس ، وضعیت عضلانی ، هورمونی و ژنتیکی و حتی غذای مصرفی می تواند بر آن موثر باشد. در اینجا بیشتر مطالعه نمایید.

سعی کنید اگرفردی عادی هستید روزانه مقادیر کمتر یا بیشتر از انرژی مورد نیاز خود مصرف نکنید.

Article written by سجاد سالارکیا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی شماره نظام پزشکی ت-۵۶۴۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران

Be the first to comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

! Instagram