رژیم لاغری

سه اشتباه رایج در مورد کاهش وزن

تعداد افراد خواهان کاهش وزن سر به فلک کشیده ، عده کمی در بین افراد نتیجه می گیرند و درصد عمده ی آنان مکررا در سیکل افزایش کاهش وزن هستند امروز به بررسی سه اشتباه رایج در رژیم کاهش وزن می پردازیم.

مطمئنا در آغاز رژیم کاهش وزن یکی از چیزهای که بسیار با آن روبرو هستیم نصایح و نظر های غیر ارشنسی اطرفایان و توصیه های چه بسا مخرب آنها هستیم. برای مثال برنج نخور ، شام نخور و …. . در مواجهه با این توصیه ها و این نظرات باید چه کرد؟ جه کاری درست و به صلاح است؟

امروز در دایت پدیا به بررسی برخی از این شایعات می پردازیم و پاسخ های ضحیح در مورد آنها را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

کاهش وزن

نکات کاهش وزن

شب کربوهیدرات مصرف نکنید:

توضیه عمومی به افراد تحت رژیم این است که غذای مصرفی در وعده های شام و عصرانه خود را بسیار کاهش دهند و بیشتر سبزیجات مصرف کرده و برنج ، نان و سیب زمینی مصرف نکنند.

این توصیه از این لحاظ صحیح نیست که زمانی که شما در رژیم کاهش وزن قرار دارید و همچنین ورزش روزانه خود را انجام می دهید ، در بدن شما ذخایر قند کبد و عضلات که به اصطلاح گلیکوژن نامیده می شود تحلیل رفته و در حد ایده آل و ذخیره کافی قرا ندارد.

از روی دیگر همانطور که قبلا اشاره شد سوخت اصلی بافت عصبی و مغز قند و کربوهیدرات است. از سوی دیگر هورمون رشد در خواب ترشح می گردد و وظیفه آن در افراد بالغ بازسازی بافت های و سلول های آسیب دیده است.

این بازسازی و نوسازی نیازمند انرژی یعنی کربوهیدرات و خشت یا آجر که همان پروتئین است می باشد.در نتیجه عدم مصرف کافی کربوهیدرات در شب سبب سیاهی پوست ، ضعف عضلانی ، عدم بازسازی و کاهش تمرکز می گردد.

 

  • تحت هیچ شرایطی چیزی خارج از رژیم نباید بخورید

بر فرض مثال شما برای مدت ۶ ماه قرار است تحت رژیم کاهش وزن باشید ، آیا می توانید برای مدت ۶ ماه آنهم برای فردی با ذائقه ی چرب یا پرنمک از مصرف هرگونه پیتزا ، فست فود ، کباب چرب ، چیپس یا هرگونه تنقلات به صورت ۱۰۰ درصد جلوگیری کرده و کاملا غذای رژیمی ، سرخ نکرده ، سبزیجات ، فاقد چربی اضافه جلوگیری کنید.

آیا می توانید در مهمانی ها گرسنه بمانید یا فقط سالاد بخورید. آیا می توانید در هیچ جشن و مهمانی شرکت نکنید؟ پس بنابراین خطای رژیمی کاری اجتناب ناپذیر بوده و باید در با این واقعیت روبرو شد.

بنابراین باید یاد بگیریم فقط گاهی لازم است که از پرهیز رژیمی رها شد و مقادیر کمی بیشتری از رژیم غذایی و مواد خارج از رژیم مصرف کنید.

اما در نظر داشته باشید قرار نیست مقادیر بسیار زیاد تر و ناسالم تر دریافت کنید. این دریافت کمی باعث آرامش بیشتر روحی شما و تسکین احساس محرومیت غذایی شما می گردد.

در نظر داشته باشید که در روز های پس از این زیاده روی چند روز کمتر غذا مصرف کنید و بیشتر ورزش کنید تا این اثرات از بین برود. باید در نظر داشته باشید به هیچ وجه نا امید نشده و رژیم خود را رها نکنید تنها یک روز زیاده روی سبب نابود شدن رژیم شما نمی گردد.

کاهش وزن

چاقی شکمی

 

  • برای کاهش وزن حتما باید ورزش هوازی انجام دهید

یکی از رایج ترین اشتباهات در مورد کاهش وزن این است که افراد این تصر رادارند که حتما باید ورزش هوازی انجام دهند تا چربی سوزانده و لاغر شوند و وزنه زدن و تمرینات با وزنه سبب بزرگ شدن عضلات ، پرخوری و بازگشت چربی می گردد.

این اشتباه بسیار رایج می باشد و جنبه های سودمند تمرین با وزنه از جمله تغییر سایز و شکل بدن ، بهبود توان ورزشی ، رشد و متراکم شدن عضلات و در نتیجه تمام این فرآیند افزایش میزان کالری مصرفی در روز و کاهش وزن بسیار سریع تر می شود.

بنابراین تمرین هوازی به تنهایی را فراموش کرده و از وزنه زنی و تمرینات با وزنه در کنار آن استفاده کنید.


 

Article written by سجاد سالارکیا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی شماره نظام پزشکی ت-۵۶۴۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران

Be the first to comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

! Instagram