افزایش متابولیسم

رژیم معکوس یا ضد حمله در رژیم غذایی

رژیم معکوس به نوعی از برنامه های غذایی می گویند که در آن فرد با هدف بالا نگهداشتن متابولیسم ، میزان کالری دریافتی خود را به طور تدریجی افزایش می دهد. به طور غالب رژیم معکوس به رژیم پس از رژیم معروف است و در بین ورزشکاران و بدنسازان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

در طول این رژیم افزایش دریافت کالری تدریجی بوده و چند ماه زمان می برد. اجرا کنندگان این رژیم ادعا کرده اند در طول این نوع از رژیم غذایی میزان انرژی فرد افزایش یافته و در عین حال بدن دچار اضافه وزن نمی گردد

چگونه کار میکند؟

عمده رژیم های غذایی با محدودیت کالری و میزان غذای دریافتی همسو هستند و یکی از اصلاحات آنها کاهش دریافت مواد غذایی است. این کاهش دریافت سبب افت متابولیسم در طول زمان می گردد علاوه بر آن این افت متابولیسم برای ورزشکاران با کاهش انرژی و افت توان ورزشی نیز همراه است. این افت متابولیسم نتیجه ی رژیم طولانی مدت بوده و رژیم معکوس در مواقع استراحت ورزشکار یا زمانی که فرد دچار توقف کاهش وزن یا استپ شده است کاربرد دارد.

چگونه رژیم معکوس بگیریم؟

به طور کلی در رژیم معکوس شما هر هفته ۵۰ تا ۱۰۰ کالری بسته به نیاز بدن به رژیم غذایی خود اضافه مینمائید، این افزایش کالری نباید منجر به افزایش وزن سریع گردد.

این پروسه بین ۴ تا ۱۰ هفته نیاز به زمان دارد و زمان آن وابسته به این است که شما برای مدت چند وقت چند کالری از رژیم غذایی خود را محدود نموده اید.

نکته مهم در مورد رژیم معکوس این است که با توجه به اینکه شما با توجه به میزان وزن بدن پروتئین دریافت می نمائید پس در رژیم معکوس میزان پروتئین دریافتی شما تغییری نمیکند فقط میزان چربی ها و کربوهیدرات ها کمی افزایش می یابند.

از تاثیرات مثبت این رژیم میتوان به افزایش سطوح NEAT یا non exercise activity thermogenesis یا گرمازایی غیر ورزشی بدن اشاره کرد. این نوع از گرمازایی نشانگر میزان انرژی مصرفی پایه بدن بدون فعالیت بدنی است و افزایش آن سبب افزایش میزان متابولیسم پایه فرد می گردد.

مطالعات نشان داده اند رژیم معکوس میتواند سبب بهبود گردش هورمون های مرتبط با وزن و متابولیسم مانند لپتین و سایر هورمون های کنترل کننده اشتها مانند انسولین گردد. لپتین از بافت چربی ترشح شده و سبب کاهش اشتها می شود. رژیم معکوس سبب افت لپتین و افزایش اشتها می گردد.

آیا برای کاهش وزن موثر است؟

در حال حاضر مطالعات زیاد روی این نوع از رژیم انجام نشده است و شواهد و مدارک مستدلی وجود ندارد اما با توجه به خسته کننده بودن رژیم های غذایی کاهش وزن برای بدن مطمئنا رژیم معکوس می تواند سبب ریکاوری و بازسازی بدن در عین افزایش متابولیسم و آمادگی مجدد جهت تنظیم وزن گردد.

همچنین تحقیقات محدودی وجود دارد که نشان می دهد رژیم معکوس سبب کنترل اختلالات عضبی خوردن binge eating می گردد. این نوع رفتارها در بین ورزشکاران که مجبور به عایت رژیم های غذایی سخت هستند بیشتر دیده می شود.

معایب رژيم معکوس

اجرای ناسب و دقیق رژیم معکوس باید با ضلاح دید مشاور و متخصص تغذیه انجام گیرد و به کار بردن آن نیازمند اطلاع کافی از کالری غذاها و درگیری با اعداد ارقام است. به بیان دیگر در رژیم معکوس شما باید وزن و مقدار کالری تک تک مواد غذایی که مصرف میکنید را یادداشت کرده یا به خاطر بسپارید و این روند را ۴ تا ۱۰ هفته ادامه دهید.

کلام آخر:

رژیم معکوس علی رغم تائیدات ناکافی علمی برای افرادی که به توقف و استپ کاهش وزن رسیده اند یا ورزشکارانی که برای ممد طولانی در رژیم غذایی قرار داشته اند جهت ایجاد تعادل در سطوح هورمون ها و بازسازی مجدد بدن رژیمی کارامد و مناسب می باشد اما اجرای آن نیاز به ضبر و حوصله کافی دارد.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

AESTHA
Average rating:  
 0 reviews

Article written by سجاد سالارکیا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی شماره نظام پزشکی ت-۵۶۴۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران

Be the first to comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

! Instagram