امگا ۳

همه چیز در مورد روغن ماهی ( امگا ۳ )

چربی خون یا تریگلیسیرید در گردش یکی از فاکترهای اصلی برای پیش بینی ریسک ابتلا و پیشرفت بیماری های قلبی عروقی است امروز به بررسی تاثیر مکملیاری با امگا ۳ بر تریگلیسیرید خون و ملاحضات درمانی دارویی آن می پردازیم با ما همراه باشید

روغن ماهی که امروزه به صورت گسترده مورد تجویز توسط اکثر پزشکان قرار می گیرد یکی از ضرور ترین نوع اسید های چرب برای سلامت افراد می باشد.

با پیشرفت جوامع بشری و کاهش وصرف غذاهای دریای غیر پرورشی و کاهش مصرف گیاه های دارای امگا ۳ میزان دریافت این اسید چرب در انسان ها بسیار کاهش یافت و یکی از دلایل رشد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نیز همین کاهش دریافت می باشد.

روغن ماهی سبب کاهش ایجاد لخته در خون شده و بدین ترتیب سبب تسهیل گردش خون و جلوگیری ار انسداد خون در عروق خصوصا عروق کرونر قلبی می گردد.

پژوهشگران دانشگاه Guelph کانادا در مطالعه ای بر روی مطالعات طولانی مدتی که بر روی روغن ماهی اجام گرفته بود با بررسی و دسته بندی این داده ها و یکسان سازی آن ها دریافتند مکملیاری با روغن ماهی می تواند ۲۰ الی ۳۰ درصد سبب کاهش تریگلیسیرید خون شده و بنابر این ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در این افراد به طرز چشمگیری کاهش دهد.

این مطالعه ی مروری بر روی ۱۳۴۱ مطالعه و دسته بندی آنها انجام گردید و در پایان نتیجه گیری شد مکملیاری روزانه با دوز ۲ الی ۴ گرم امگا ۳ در افراد دارای تریگلیسیرید بالا یا لب مرز می تواند اثرات شگرفی بر میزان چربی خون بگذارد.

روغن ماهی رژیمی

منابع غذایی امگا ۳ :

منبع اصلی امگا ۳ مواد غذایی با منشا دریای است. اما نکته بسیار بسیار مهم در این زمینه نوع غذای دریایی و نحوه پخت آن می باشد. امگا ۳ توسط فیتوپلانکتون های آب شور تولید می گردد سپس به مصرف جانداران دریایی رسیده و این جانداران به عنوان منبع امگا ۳ شناخته می شوند.

محل زندگی فیتو پلانکتون ها آب های آزاد و شور بوده و در آب های شیرین و رودخانه ها یافت نمی گردند بنابر این ماهی های رودخانه ای و ماهی های دریای خزر منبع امگا ۳ محسوب نمی گردند. در مورد ماهی های خلیج فارس نیز باید تا حدودی نگران آلودگی جیوه این آب بود و مصرف این ماهی ها برای زنان باردار عمدتا توصیه نمی گردد.

میگو نیز یکی دیگر از منابع خوب امگا ۳ می باشد. ماهی های دریاهای شمالی مانند سالمون و … نیز میتوانند منابع خوبی برای امگا ۳ باشند.

در مورد طبخ باید اظهار داشت که طبخ این نوع غذاها حرارت بالا ،سرخ کردن ، اشعه و … باعث اکسید شدن امگا ۳ می گردد. بنابراین غذاهای دریای را حتی الامکان آب پز ، بخار پز یا فر پز نمایید.

در مواد غذایی گیاهی نیز گیاهانی مانند خرفه ، گردو و سایر مغز ها نیز تا حدود نسبتا خوبی دارای امگا ۳ هستند. در مورد مغز ها حتما باید سبر ، تازه و بو نداده بودن مد نظر باشد.

ملاحظات :

  • برای افراد مبتلا به بیماری های فشار خون یا کلسترول LDL بالا در بعضی مواقع تجویز امگا ۳ صورت نمی گیرد.
  • برای افراد مصرف کننده داروهای فشار خون مصرف امگا ۳ باید تحت دستور پزشک باشد.
  • برای افراد مصرف کننده داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین مصرف امگا ۳ باید تحت نظر پزشک باشد.
  • برای افراد مصرف کننده داروهای ضد افسردگی مصرف امگا ۳ باید تحت دستور پزشک باشد.

با توجه به دشوار بودن تامین امگا ۳ از منابع غذایی در صورتی که قادر به مصرف مواد غذایی با منشا روغن امگا ۳ نیستید می توانید با مشاوره فرد متخصص از مکمل های این اسید چرب استفاده نمایید و از مزایای آن بهرمند گردید.

بهتر است مکمل روغن ماهی را با وعده غذایی دارای چربی متوسط مانند ناهار مصرف کنید و ترجیحا از مصرف مواد غذایی لبنی در آن وعده پرهیز نمایید.

 

Article written by سجاد سالارکیا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی شماره نظام پزشکی ت-۵۶۴۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران

Be the first to comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

! Instagram