همه چیز در مورد درصد چربی بدن

 چربی بدن

به طور کلی بدن ما از دو بافت بدون چربی (توده لخم) شامل عضلات ، استخوان ها و امعا و احشا و بافت یا توده چربی شامل چربی های ذخیره ای و چربی های حیاتی (ماند بافت عصبی) تشکیل شده است.

این که یک فرد نرمال بسته به جنس ، سن ، وزن و قد چند درصد چربی دارد و محدوده نرمال آن چه میزان است موضوع این نوشته  ماست. با ما همراه باشید و با محاسبه گر ما درصد چربی بدن خود را محاسبه کنید

توده چربی یا fat mass : این توده از دو قسمت تشکیل شده است. چربی عملکردی و چربی ذخیره ای . در مورد چربی عملکردی در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید. چربی ذخیره ای به طور عمده وظیفه تامین انرژی برای بدن در مواقع نیاز را بر عهده دارد.

این چربی نیز به دو نوع چربی احشایی و چربی زیر پوستی تقسیم می شود که می توانید اینجا در مورد آن بیشتر بخوانید.اما درصد چربی بدن باید چه میزان باشد و این درصد برای افراد مختلف اعم از ورزشکار ، پیر و جوان یا کودک باید در چه محدوده ای قرار داشته باشد در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

به طور عمده قانون کلی برای درصد چربی بدن ، 18 الی 28 درصد را چربی مناسب برای خانم ها و در مورد مردان درصد مناسب چربی در افراد عادی بین 10 تا 20 درصد می باشد که این درصد در افراد ورزشکار این درصد تا 7 الی 8 درصد نیز می تواند کاهش یابد .

به طور عمده قانون کلی برای درصد چربی بدن ، 18 الی 28 درصد را چربی مناسب برای خانم ها به دلیل فیزیولوژی متفاوت بدنی می داند . مقادیر بیشتر یا کمتر از این میزان نا مناسب تلقی می گردد. استثنا این قانون برای خانم های ورزشکار است که درصد مناسب چربی بدن برای آنها 14 تا 24 درصد است.

در مقادیر بیشتر از این درصدها شاهد بروز مشکلات مرتبط با چاقی مانند مشکلات قلبی عروقی ، دیابت و … هستیم. در مقادیر پایین تر از درصد در زنان شاهد اختلالات قائدگی و همچنین غدد درون ریز هستیم.

در مورد مردان درصد مناسب چربی در افراد عادی بین 10 تا 20 درصد می باشد که این درصد در افراد ورزشکار این درصد تا 7 الی 8 درصد نیز می تواند کاهش یابد .

جداول زیر بر اساس سن و جنس درصد چربی مناسب را  نشان می دهند:

زنان

سن حداقل چربی مناسب چاق
کمتر از 34 سال 10 تا 12 درصد 20 تا 35 درصد بیش از 35 درصد
بین 34 تا 55 سال 10 تا 12 درصد 23 تا 38 درصد بیش از 38 درصد
بیشتر از 56 سال 10 تا 12 درصد 23 تا 38 درصد بیش از 38 درصد

مردان

سن حداقل چربی مناسب چاق
کمتر از 34 سال  5 درصد 8 تا 22 درصد بیش از 25 درصد
بین 34 تا 55 سال  5 درصد 10 تا 25 درصد بیش از 28 درصد
بیشتر از 56 سال  5 درصد 10 تا 25 درصد بیش از 28 درصد

این روش محاسبه روشی تخمینی جهت بر آورد کلی از وضعیت بدنی شما جهت راهنمایی و آشنایی با مفاهیم سلامت جسمی است. روش های بسیار دقیق تر مانند جابجایی هوا یا دستگاه های Body composition  در حال حاضر در دسترس می باشند که این روش ها از دقت بسیار بالاتری بر خوردار بوده و تفاوت های فردی و ژنتیکی در ترکیب بدن را تمیز می دهد.

 

Article written by سجاد سالارکیا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی شماره نظام پزشکی ت-۵۶۴۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران

Be the first to comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

! Instagram