یادام زمینی

بادام زمینی در رژیم غذایی

بادام زمینی گیاهی از تیره ی لوبیا ها بوده که منشا آن آمریکای جنوبی است. نام دیگر آن پسته شامی یا پسته ی زمینی است و این گیاه بر عکس نام آن در دسته ی آجیل ها و مغزههای درختی قرار نمیگیرد بلکه مانند سویا و عدس در دسته ی بوته ها و لوبیاها قرار میگیرد.

در ایالات متحده آمریکا بادام زمینی عمدتا به صورت خام مصرف نمی گردد و عمده ی مصرف آن به صورت بو داده یا کره بادام زمینی مصرف می گردد. بادام زمینی سرشار از پروتئین، چربی های مفید و املاح بوده و مطالعات نشان داده بادام زمینی می تواند کمک شایانی در کنترل وزن و رژیم های غذایی داشته باشید همچنین بادام زمینی دارای اثرات محافطت کننده قلب می باشد.

حقایق تغذیه ای در ۱۰۰ گرم بادام زمینی:

کالری: ۵۶۷

آب: ۷٪

کربوهیدرات: ۱۶.۱ گرم

پروتئین: ۲۵.۸ گرم

فیبر: ۸.۵ گرم

چربی: ۴۹.۲ گرم

چربی اشباع: ۶.۲۸ گرم

  چربی تک اشباع: ۲۴.۴۳ گرم

  چربی چند اشباع: ۱۵.۵۶ گرم

چربی امگا ۳ : ۰ گرم

چربی امگا ۶ : ۱۵.۵۶ کرم

چربی ترانس : ۰ گرم

بادام زمینی ماده غذایی سالم و سرشار از پروتئین و چربی های سالم است

چربی های بادام زمینی

بادام زمینی ماده غذایی پرچربی تلقی می گردد. در واقه در دسته ی داه های روغنی قرار می گیرد. مقدار بسیار زیادی از برداشت بادام زمینی در جهان به روغنگیری از بادام زمینی اختصاص دارد.

۴۵ تا ۵۵ درصد از چربی های بادام زمینی متشکل از چربی های مفید و غیر اشباع است که در تولی روغن بادام زمینی استفاده می شود.

 پروتئين بادام زمینی:

بادام زمینی یکی از بهترین منابع پروتئینی خصوصا برای گیاخواران است. میزان پروتئین آن می تواند تا حدود ۳۰ درصد از کالری را در بر گیرد. نکته مهم در این زمینه این است که میزان بالای پروتئین در بادام زمینی میتواند سبب بروز آلرژی در افراد گردد.

کربوهیدرات:

در واقع میزان کربوهیدرات در بادام زمینی بین ۱۳ تا ۱۶ درصد است که میزان چشمگیری نیست. کم کروبهیدرات بودن و در عین حال سرشار بودن بادام زمینی از فیبر سبب شده انتخاب مناسبی برای افراد تحت رژیم غذایی و افراد دیابتی باشد.

ویتامین ها و املاح:

بادام زمینی منبع بسیار خوبی برای دریافت املاح و ویتامین هاست. این مواد شامل موارد زیر می شوند

ویتامین E:

یک آنتی اکسیدان قوی در محافطت از چربی های بدن که بادام زمینی از منابع غنی آن است

بیوتین:

بادام زمینی یکی از بهترین منابع بیوتین است که در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است.

مس:

در سبک رژیم غذایی غربی و مصرف غذاهای آماده کمبود مس یکی از شاعترین نقاط ضعف رژیم غذایی است و بادام زمینی یکی از منابع غنی مس به شمار می رود.

نیاسین یا ویتامین ب-۳ :

نیاسین عملکرد های بسیار مهمی در بدن دارد و بادام زمینی از نیاسین سرشار است. این ویتامین در حفظ سامت قلب از اهمیت زیادی برخوردار است.

فولات یا ویتامین ب-۹:

فولات یا فولی اسید عملکرد بسیار مهمی در دوران بارداری داشته و کمبود آن سبب بروز ضعف لوله عصبی در نوزاد می گردد که بادام زمینی یکی از منابع غنی آن است.

منگنز:

از املاح ضروری مورد نیاز بدن خصوصا برای افراد دیابتی یا بیماران قلبی

تیامین یا ویتامین ب-۱: 

از مهمترین ویتامین ها در چرخه ی چربی سوزی و تولید انرژی در بدن است

فسفر:

بادام زمینی از بهترین منابع فسفر جهت تولید انرژی در بدن و تامین نیازهای سلول های عصبی و مغز است

منیزیوم:

از املاح موثر در سلامت قلب و عملکرد سیستم عصبی

بادام زمینی منبع غنی از املاح ، ویتامین ها و مواد موثر در حفظ سلامتی بدن است

سایر تاثیرات بر سلامتی:

بیماری های قلبی از شایعترین و شناخته شده ترین دلالیل مرگ و میر در جهان می باشد. کره بادام زمینی و کره ی سایر مغزها می تواند تاثیر بسزایی در محافظت از قلب در مواجهه با عوامل بیماری های قلبی داشته باشد. ترکیبات ریز مغذی و درشت مغذی های موجود در بادام زمینی خصوصا ویتامین ها سبب ایجاد یک محافظ تمام عیار در رویارویی با بیماری های قلبی شده است.

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا:

سنگ کیسه صفرا در آمریکا شیوعی برابر ۲۵ تا ۱۰ درصد بین افراد جامعه دارد. بررسی های میدانی و مطالعات نشان داده بادام زمینی تاثیر بسزایی در پیشگیری از سنگ کیسه ی صفرا دارد. با توجه به اینکه سنگهای کیسه صفرا تحت تاثیر کلسترول بالا به وجود می آیند میتوان این اثر را تحت هاصیت کاهنده ی کلسترول در بادام زمینی دانست.

بادام زمینی محافظت کننده قلب بوده و ابتلا به سنگ کیسه صفرا را به شدت کاهش می دهد

عوارض جانبی:

آلرژی به بادام زمینی یکی از شایعترین نوع آلرژی به مواد غذایی در سرتاسر دنیاست و چیزی حدود ۵ درصد از مردم به این ماده غذایی آلرژی دارند.

همچنین در مصرف بادام زمینی باید به تازگی آن بسیار دقت کرد. بادام زمینی های کهنه و نگداری شده در شرایط تاریکی و نامناسب عمدتا حاوی سم آفلاتوکسین هستند که ارتباط مستقیمی با ابتلا به بسیاری از سرطان های مجاری گوارشی و تنفسی دارد. همچنین آفلاتوکسین سبب علائمی مانند سرماخوردگی بوده و سپس با کاهش اشتها و ضعف کبدی بروز پیدا می کند.

فیتات:

فیتات نوعی پروتئین گیاهی غیر قابل هضم است که در بسیاری از ترکیبات گیاهیی مانند سبوس گندم و … یافت می گردد. فیتات میتواند سبب کاهش جذب آهن و روی گردد. با توجه به اینکه بادام زمینی دارای مقادیر متوسطی فیتات است باید در مصرف آن با بقیه غذاها به زور روزانه محتاط بود.

کلام آخر

بادام زمینی ماده غذایی بسیار ارزشمندی بوده و تاثیرات آن بر سلامتی قلب، عروق و کبد با توجه به میزان دسترسی غیر قابل رقابت در بین سایر مواد غذایی است. اما در استفاده از آن باید مراقب تازگی ماده غذایی و نداشتن آلرژی فردی به بادام زمینی دقت کرد.

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

AESTHA
Average rating:  
 0 reviews

Article written by سجاد سالارکیا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی شماره نظام پزشکی ت-۵۶۴۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران

Be the first to comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

! Instagram