چرا باید از آنتی اکسیدان ها استفاده کنیم؟

در بین توصیه های رایج برای حفظ سلامت آنتی اکسیدان ها عمدتا در صدر جدول قرار دارند و از محبوب ترین و رایج ترین مباحث بین افراد در زمینه تندرستی می باشد. اگر آنتی اکسیدان برای شما مفید است بهتر است بدانید آنتی اکسیدان ها دقیقا چه تاثیری بر بدن شما دارند، چگونه سبب کاهش ابتلا به بیماری ها و ارتقای سلامت می شوند. امروز  به سوالات شما در این زمینه خواهیم پرداخت. 

حقیقت این است که بسیاری از مردم کورکورانه به جایی می روند که تولید کننده های مکمل ها میخواهند.

یعنی خرید بیشتر با پرسش کمتر. در بسیاری از مواقع شما هم شاهد این بوده ای که مکملی بر دوست یا آشنایان شما تاثیر مفیدی داشته اما شما با مصرف آن تغییر خاصی احساس ننموده اید.در بسیاری از مواقع آنتی اکسیدان ها نیز همین حس را ایجاد می نمایند.

نخست اینکه؛ آنتی اکسیدان چیست؟
آنتی اکسیدان ها سبب کند شدن یا در بعضی مواقع جلوگیری از اکسید شدن مولکول ها در بدن شما می گردند و بدین ترتیب سبب حذف مواد آسیب زننده بالقوه میگردند.جلوگری از این آسیب ها سبب بهبود سلامت شما، شادابی پوست و افزایش انرژی شما با حذف مواد آسیب زننده میگردد. این مواد اکسید کننده رادیکال های آزاد نام دارند. (رادیکال های آزاد موادی هستند که به واسطه
یک اتم آزاد سبب تغییر ماهیت سایر مواد از جمله آسیب DNA می‌گردند)
.
چرا رادیکال های آزاد بسیار مضر هستند؟
اکسیدان ها سبب آسیب رسانی به عملکرد سلول و ایجاد اختلال در روند تولید مثل سلول ها از جمله پیری زود رس سلول و عدم جایگزینی آن با سلول جدید میگردند.
بدن دفاع خود در مقابل این مواد آسیب زننده را داشته که به آن سیسستم آنتی اکسیدانی یا همان ضد اکسیدانی میگویند. این سیستم متشکل از اجزایی است که با انتقال الکترون به عوامل فعال آن را اشباع کرده و مانع اکسید شدن عوامل حیاتی می گردند. موادی مانند ویتامین ها یا رنگدانه های گیاهی خصوصا رنگدانه های قرمز گیاهان سبب جلوگیری از اکسیداسیون در بدن میگردند


از کجا آنتی اکسیدان دریافت کنیم؟
بدن به خودی خود آنتی اکسیدان مورد نیاز را تولید می‌کند از جمله سءر آنتی اکسیدانی بدن سیستم گلوتاتیون بوده که با احیای عوامل مخرب از اکسیداسیون جلوگیری میکند.
سایر مواد آنتی اکسیدانی هرکدام در بخش های خاص سبب بهبود این دفاع میگردند. به عنوان مثال لیکوپن موجود در گوجه سبب محافظت پروستات در مردان میگردد یا آستاگزانتین و اسپیرولینا که در جلبک ها موجود هستند سبب افزایش قدرت ایمنی میگردند. آستاگزانتین سبب محافظت چشم شده و میزان عملکرد آن تا 100 برابر کاروتنوئیدها و 500 برابر ویتامین E می باشد. آنتی اکسیدان های میوه های قرمز مانند رزوراترول انگور قرمز سبب محافظت سیستم قلب و عروق میگردد. آنتوسیانین های موجود در ذغال اخته سبب محافظت سیستم ادراری تناسلی خصوصا در دوران قائدگی بانوان می گردد.
یکی دیگر از آنتی اکسیدان های بسیار مهم که مرکبات، فلفل تند و سبزیجات منبع آن می باشد ویتامین C بوده که در دوران آودگی هوا و یا برای افراد سیگاری در دستگاه تنفسی سبب مقابله با عوامل اکسیدان است.

 

و کلام آخر این که :
بهتر است به جای دریافت مکمل ها و یا به صورت تک گونه از یک میوه استفاده کنید رژیم غذایی کم نمک و کم روغن، کاهش مصرف مواد پروتئینی کباب شده و ذغالی، فرآورده های شیرین و فرآوری شده و استفاده مناسب، متناسب و متنوع از میوه های و سبزیجات رنگارنگ سبب استفاده نموده تا سیستم آنتی اکسیدانی بدن شما در مقابل عوامل اکسیدان مقاومت مناسب را داشته باشد.

 

Article written by سجاد سالارکیا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی شماره نظام پزشکی ت-۵۶۴۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران

Be the first to comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

! Instagram