آشنایی با قندهای مصنوعی

قندهای مصنوعی 

قند های مصنوعی امروزه به طور چشمگیری جای خود را در صنعت مواد غذایی باز کرده اند و چه بسا حضور روز افزون آنها را در منزل افراد دیابتی و حتی افراد سالم شاهد هستیم. اما اینکه این قند ها تا چه حد قابل اطمینان هستند ، تا چه میزان مجاز به مصرف بود ، محاسن و معایب استفاده از آنها چیست همچنان مورد پرسش اکثریت افراد نگران در ادامه مورد بحث در دایت پدیا است.

این قند ها در انواع و اقسام مختلف با منشا های متفاوت (گیاهی یا آمینو اسیدی ) موجود هستند.از انواع آنها می توان به سیکلامات (ممنوع المصرف) ، آسپارتام ، آسه سولفام ، اِستِویا ، ساخارین ، سوکرالوز و نئوتامین را نام اشاره کرد

در جدول زیر به بررسی میزان شیرینی این قند ها در مقایسه با ساکارز یا همین قند ساده سر سفره ها می پردازیم:

نام قند درصد شیرینی در مقایسه با ساکارز

(قند سفره)

سیکلامات                          Cyclamate 30
آسپارتام                             Aspartame 180
آسه سولفام                      Aseculfame k 200
اِستِویا                                       Stevia 300
ساخارین                           Saccharine 300
سوکرالوز                            Sucralose 600
نئوتامین                             Neotamine 8000

این جدول به این معنی است که قند آسپارتام که جزو محبوب ترین قندها در صنایع غذایی است ، 180% شیرین تر از قند معمولی است

  1. ابتدا به محاسن استفاده از این نوع قندها می پردازیم ، عمده ترین سود استفاده از آنها کاهش یا به صفر رساندن انرژی دریافتی از  کربوهیدرات ها (قندها) است. برای مثال اینطور در نظر بگیرید که در ازای مصرف هر گرم قند 4 کالری انرژی به بدن وارد می شود ،  پس بنابراین مصرف 2 حبه قند با هر لیوان که هر کدام دارای  15کالری انرژی است 30 کالری انرژی دریافتی شما خواهد بود و اگر این میزان را در سایر مواد غذایی دارای قند خود مانند نوشابه و آب میوه ها محاسبه کنید بسته به نوع ذائقه شاید در حدود 500 کالری در روز در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.
  1. سود دیگر این نوع قندها برای افراد دیابتی است ، چون این قندها در بدن منجر به افزایش قند خون و در نتیجه پاسخ انسولینی نمی شوند پس یک راه حل مناسب برای افراد دیابتی ، خصوصا در میان وعده ها محسوب می شوند.

اما معایب استفاده از این قندها:

  • این قند ها در بسیاری از شرایط دارای عوارض هستند برای مثال قند سیکلامات که به دلیل خاصیت سرطانزایی ممنوع اعلام شد یا قند آسپارتام که در بیماران فنیلکتونوریا سبب بدتر شدن شرایط این بیماران میگردد.اخیرا در مورد ساخارین و احتمال سرطانزایی بالقوه آن در مصرف طولانی مدت مسائلی عنوان گردیده است. همچنین در دوران شیر دهی مصرف بعضی از این قند ها مناسب نبوده و توصیه نمی گردد.

 

  • با توجه به شیرینی زیاد این قندها و بدون انرژی بودن اکثر آنها نوعی ترغیب در مصرف ایجاد میگرد با توجه به اینکه  پاسخ روانی به شیرینی ایجاد سرخوشی و خوشحالی است بنابراین این شیرینی سبب سوق یافتن ذائقه افراد به سمت پرخوری شده و دریافت غذایی در طولانی مدت افزایش می یابد و این نکات برای افراد تحت رژیم کاهش وزن و افراد نیازمند محدودیت انرژی دریافتی بسیار با اهمیت است.

 

  • اخیرا در یک مطالعه عنوان شد مصرف اینگونه قندها با تحریک حس چشایی نسبت به شیرینی سبب افزایش جذب مواد مغذی و در نتیجه افزایش انرژی دریافتی می گردد.

 

  • بدون انرژی بودن این مواد سبب می شود سایر خواص نامطلوب موادی مانند نوشابه های گاز دار و آب میوه های غیر طبیعی پوشیده شده و با فرض چاق کننده نبودن دریافت سایر مواد مصنوعی و غیر طبیعی با عوارض جانبی مربوط به خود نادیده انگاشته شود.

 

با توجه به فواید و مضرات استفاده از این قند ها توصیه ما به شما در وهله اول اجتناب از مصرف موادی که ضرورتی به مصرف آنها نیست (مانند نوشابه ها) بوده اما بازهم دریافت کم و مناسبتی این مواد گرچه توصیه نمی شود اما مشکل خاصی در فرد ایجاد نکرده و اهمیت خاصی ندارد.

منبع: دایت پدیا

 


Article written by سجاد سالارکیا

متخصص تغذیه و رژیم درمانی شماره نظام پزشکی ت-۵۶۴۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران

Be the first to comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

! Instagram